vrijdag 24 juli 2009

Onbegrip

Toen ik vorig jaar, na een zwaar en vermoeiend weekend op het Lowlandsgras, vanaf station Castricum naar mijn huis sjokte in mijn grauwe, verwassen, met bruingroene modder- en grasvlekken besmeurde spijkerbroek, mijn verregende weekendtas met tegenzin achter me aan rollend, liep me een oudere dame tegemoet. Ze zag er, zoals men dat zegt, tiptop uit: haar witgrijze haren opgestoken, de kleuren van haar rok en haar jasje geheel gematcht met haar zwarte hakjes die fier op het trottoir tikten.

Toen de dame mij zag, verscheen er een blik van uiterste walging op haar keurig opgemaakte gezicht, en besloot ze zelfs enkele stappen van de stoep af te stappen, om via het gras met een boog om me heen te lopen. Het grás nog wel, vol modder en hondenpoep en God-weet-wat. Dat moet nogal wat geweest zijn voor zo'n dame. Maar blijkbaar was het aanzicht van een brakke en besmeurde festivalganger reden genoeg om haar schoenzolen vuil te maken. Ik zag aan haar gezicht wat ze over me dacht, en zag niet veel meer dan heel wat minachting en een vleugje angst. In haar ogen was ik tuig. Van de onderste richel. Ik zat waarschijnlijk aan de drugs en de drank, luisterde naar teringherrie, liet me in met de verkeerde mensen en misschien had ik zelfs een uitkering...

En weet je? Ik had er bijna wat van gezegd. Terwijl ik normaal toch echt liever m'n schouders ophaal over mensen die geen idee hebben wat een festival als Lowlands inhoudt, de oudere generatie, brave CDA-stemmers die nog nooit ook maar een teen buiten de gebaande paden hebben gezet, mensen doen wat er van ze verwacht wordt omdat dat van ze verwacht wordt. Normaal maak ik me daar niet druk om. Laat ze lekker. Maar de walging die er op het gezicht van deze vrouw stond werd me bijna teveel. Als er op dat moment een flink sarcastische opmerking naar boven was geborreld, dan had ik me zeker niet ingehouden deze uit te spreken. Helaas schort het bij mij vaak aan de juiste sarcastische opmerking op het juiste moment. Dus ik hield m'n mond, probeerde tóch m'n schouders op te halen en vertelde mezelf dat sómmige mensen Lowlands nooit zullen begrijpen. En misschien is dat maar beter ook, want ik zou m'n oma er niet tegen willen komen.

3 opmerkingen:

  1. Mijn opa en oma kijken altijd met 't geluid uit en vinden de sfeer prachtig. Stemmen ook geen CDA. Linksdenkende oudjes, waar vind je ze nog? :)

    'n Stijn ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Links of rechts? Schoon of vies! Dát maakt uit. Tessa, je stonk! Sommige mensen hebben nu eenmaal een gevoeliger neus dan anderen.

    BeantwoordenVerwijderen